Camagüey; een eerste indruk. - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu Camagüey; een eerste indruk. - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu

Camagüey; een eerste indruk.

Blijf op de hoogte en volg Ferry

05 Maart 2019 | Cuba, Camagüey

Het is nu dinsdag 5 maart 03.30 uur. De eerste nacht bij casa Angela y Luis en ik kan niet meer slapen. Ben klaar wakker, niet van de hitte o.i.d. maar heb last van mijn koloniaal matras. We hebben al eens gelegen op een bed waar ik me een weg moest vinden tussen de bed spiralen. Als ik me omdraaide moest ik echt even woelen tussen 2 veren in. Nu lig ik op een houten plank en een matras waarvan de spiralen al uitgeveerd zijn. Als ik op bed zit, dan doet mijn kont goed zeer. Het huis is verder prima, onze slaapkamer eigenlijk een beetje te klein, met airco en ventilator. En ach, wat zijn deze mensen, Angela en Luis, toch lief en oud. Ze verstaan geen woord Engels. Hun zoon die boven hun woont enigszins, maar dit heeft ook zo zijn charmes. Ik leer met handen en voeten wat Spaans en Angela gebruikt google translate en zo komen we er ook. Gisteren heeft Angela voor ons gekookt. We vroegen om geroosterde kip, licht gezouten rijst, salade en gefrituurde schijfjes banaan erbij. Lekker gegeten. Overigens is het een fabeltje dat er weinig variatie is in het eten in Cuba. We hebben nog geen enkele keer bruine bonen voorgeschoteld gekregen. Onder het motto, “U vraagt, wij draaien”, konden we ook bij Angela kiezen tussen kip, vlees of vis. Zelfs de restaurants hebben een gevarieerde menulijst.
Hanny heeft haar jafa de ler (leesbril) verloren onderweg. Waarschijnlijk bij de watervallen van el Nicho. Voor Hanny erg zuur. We kwamen er te laat achter en om nou 5 uur terug te rijden. Mwah. Dan heb ik er maar een taak bij. Hanny kan nog net haar e-reader lezen en voor de rest lees ik haar elke ochtend voor wat er te doen is etc.
Maar ik kan nog steeds niet slapen. Koloniale huizen, en als je goed kijkt heeft iedere woning een koloniaal interieur, dus hier ook de bedden. Ik zeg er maar niks van, die 2e nacht kom ik ook wel door. Alleen daarna maken we een rit van ongeveer 8 uur naar Santiago de Cuba. Dat wordt dan wel een uitdaging. Ik moet gefocust blijven op de weg. Dat zal wel gebeuren, denk ik, door de vele kuilen op de route…

Vanmiddag bekijken we het centrum nog eens. En ook hier valt op dat in de binnenstad in de hoofdstraat redelijk luxe winkels staan. Hanny had gisteren ook al gezien dat de mensen er goed gekleed bij lopen, en dus trekt ze haar chique jurkje maar eens aan. Internet spots zijn er volop, maar wij kiezen voor een plekje in een luxe hotel op een mooi binnenplaatsje.
Twee Duitse jonge dames, die ook bij Angela logeren, maken ons attent op een Italiaans restaurant, Restaurante 1800, waar zij heerlijk hebben gegeten. Daar gaan we vanavond naartoe. En waarschijnlijk daarna naar casa de la Trova voor misschien een klein salsadansje.
Morgen naar onze op een na laatste halte, Santiago de Cuba. 5 Dagen.

p.s.;
Straks ga ik via de app, maar alvast een afspraak maken met mijn masseur voor een lekkere total bodymassage als we weer thuis zijn.

Tip;
Stay focused on the way. Als er eentje ‘kontje plak’ rijdt (steeds maar achter je kont aan rijdt), laat hem dan inhalen en rij op afstand achter hem. Aan zijn remmen en uitwijkmanoeuvres kan je zien of er een kuil of een verrot stuk weg aan zit te komen.


  • 05 Maart 2019 - 15:43

    Mei-Lin:

    Weer leuk om te lezen! Geniet, ook van het eten!! X

  • 07 Maart 2019 - 13:13

    Krishna:

    Leuk verhaal en veel plezier in Santiago de Cuba.Dus volgende week zijn jullie terug naar ons kikkerlandje.
    Gr Krishna

  • 07 Maart 2019 - 14:53

    Thea Pulles:

    Ik wacht nieuwsgierig op jullie volgend verhaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cuba, Camagüey

Wijckiesgoeswest: California en Cuba

Nog twee daagjes knipperen met de oogjes en we trekken er weer op uit. Ha, dit wordt wel een hele bijzondere reis. Het eerste gedeelte wordt een gezamenlijk Wijckies uitje. Jawel, met het hele gezin en aan- en inhang incluis. The chocolate family gaat iemand verrassen op een bruiloft in California; onze baby cousin Julian en haar vriend Justin. Zij gaan trouwen en hebben een winery uitgekozen als trouwlocatie.En wel in het plaatsje Ramona, dicht bij San Diego. Laat nou haar moeder, mijn nicht, ook Ramona heten. How loyal and romantic. Met de Wijckies gaan we daarna nog eens een 10 daagse rondreis maken door Cali en Nevada. Hoe leuk is dat ? In welk gezin willen de volwassen kinderen nog met die paps en die mams op route ? Ik geniet nu al.
Als de boys en girls terug gaan naar Holland, pakken Hanny en ik de plane naar Cuba. Een land dat op ieders bucketlist zal staan. We weten niet wat we daar aantreffen na die verwoestende tornado van vorige week in Havana, maar laten we positief blijven. Er is veel te zien en te beleven op Cuba. Ik denk i.i.g. beter weer dan hier. Het schijnt dat de maand februari klimatologisch de koudste wintermaand is in Holland, met kans op vorst overdag. Ken je dat; vrieskou, je komt thuis en mag je je handen klemmen onder de oksels van je mama en met je neus diep verstopt tussen haar grote borsten... En laat deze pinda dan toch zijn biezen pakken en tijdelijk verkassen naar verre oorden met tropische temperaturen... Dikke vet, maar wij zijn weg. Gezellige carnaval allemaal.
“Cali y Cuba, estamos llegando !”, oftewel “here we come”.

Recente Reisverslagen:

11 Maart 2019

Quardalavaca; strand en snorkelen.

09 Maart 2019

Santiago de Cuba

05 Maart 2019

Camagüey; een eerste indruk.

05 Maart 2019

Trinidad; omgeving en salsa les.

05 Maart 2019

Trinidad; omgeving en salsa les.
Ferry

Actief sinds 28 Jan. 2019
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 5607

Voorgaande reizen:

08 Februari 2019 - 13 Maart 2019

Wijckiesgoeswest: California en Cuba

Landen bezocht: