Wat een beetje rum allemaal niet kan doen. - Reisverslag uit Pinar del Río, Cuba van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu Wat een beetje rum allemaal niet kan doen. - Reisverslag uit Pinar del Río, Cuba van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu

Wat een beetje rum allemaal niet kan doen.

Blijf op de hoogte en volg Ferry

01 Maart 2019 | Cuba, Pinar del Río

Zondag 24 februari;

De volgende halte is Pinar del Rio. We gaan de autopista op. Het werd ons afgeraden om de kustweg te nemen, wat we graag hadden willen doen, maar dan zouden we daar enkele dagen over gedaan hebben met veel risico voor onze auto. De autopista is een redelijk begaanbare 4-baans weg. Weinig verkeer met hier en daar een paard met wagen, fietser en lifters. Je moet wel steeds gefocust zijn op flinke kuilen in de weg. Halverwege besluiten we alsnog om van de snelweg af te gaan om de Sierra del Rosario in te gaan. Het natuurreservaat (UNESCO) staat bekend om zijn ecotoerisme. En wij zijn die toeristen in jaren, lijkt wel. Het bekendste dorp is Las Terrazas, waar we dan ook aanleggen. Als we het centrum inrijden zien we een oude bekende Rotterdamse bus van Connexxion staan met Nederlandse opdruk. Da’s leuk. We vervolgen onze weg en het wegdek wordt steeds beroerder. We slalommen tussen de kuilen en weggezakte stukken weg. Onze gemiddelde snelheid daalt naar gemiddeld 10 km per uur. Ik vrees dat we op deze manier Pinar del Rio niet zullen halen vóór het donker. In het donker rijden is mij afgeraden, maar in een natuurgebied heb je ook geen 4 sterren hotels. En de schaarse hutjes die we tegenkomen lijken niet echt op een casa particulare. Op hoop van zegen dan maar. Onderweg zien we lelijke grote vogels boven ons vliegen. Zouden ze het op ons gemunt hebben ? Of spotten ze een dode prooi. Het laatste blijkt zo te zijn. Een tiental gieren picknicken langs de weg aan een flink kadaver. Time to shoot a picture, de een zijn dood is de ander zijn foto.
We rijden in een grote ronde en komen in de buurt van de kust. Nu begrijp ik de afraders beter. We snellen richting San Cristobal en komen weer op de snelweg terecht. Het heeft ons zeker 2 ½ uur omweg gekost. We halen nog net vóór donker Pinar del Rio. We hebben mazzel, het eerste hotel is onze plek van bestemming. Een keurig hotel lijkt wel, met zwembad. Beetje decadent voor ons, maar je mag jezelf toch wel eens kietelen. Toch ? Vijfde etage. We pakken een drankje en gaan een klein tukje doen. Ik begin meteen te meuren. En als ik meur dan kan Hanny niet slapen. Ik schiet wakker en Hanny vraagt; “heb je dat lawaai niet gehoord”? Ik; ”nee hoor, als ik meur dan slaap ik”. Er schijnen behoorlijke meningsverschillen geweest te zijn onder bij het zwembad. Het was een rampartij onder de Cubanen. Om het zwembad, in het zwembad en tot zelfs op de galerij van de 2e verdieping. Hanny heeft genoten. Politie erbij etc. Als we aan de balie vragen wat er aan de hand was, gaven ze alleen maar: “och, wat rum allemaal niet kan doen…”

• 02 Maart 2019 - 17:06

Krishna:

Leuk verhaal
    Gr Krishna

• 02 Maart 2019 - 17:59

Randy:

Als er al overdag van die lelijke vogels boven je vliegen, dan betekent dat dat je stinkt of iets is afgestorven. Miss een keertje douchen pap :P

• 02 Maart 2019 - 18:00

Randy:

Heb je t gevecht gefilmd mam? Wij willen ook meegenieten

Verslag uit: Cuba, Pinar del Río

Wijckiesgoeswest: California en Cuba

Nog twee daagjes knipperen met de oogjes en we trekken er weer op uit. Ha, dit wordt wel een hele bijzondere reis. Het eerste gedeelte wordt een gezamenlijk Wijckies uitje. Jawel, met het hele gezin en aan- en inhang incluis. The chocolate family gaat iemand verrassen op een bruiloft in California; onze baby cousin Julian en haar vriend Justin. Zij gaan trouwen en hebben een winery uitgekozen als trouwlocatie.En wel in het plaatsje Ramona, dicht bij San Diego. Laat nou haar moeder, mijn nicht, ook Ramona heten. How loyal and romantic. Met de Wijckies gaan we daarna nog eens een 10 daagse rondreis maken door Cali en Nevada. Hoe leuk is dat ? In welk gezin willen de volwassen kinderen nog met die paps en die mams op route ? Ik geniet nu al.
Als de boys en girls terug gaan naar Holland, pakken Hanny en ik de plane naar Cuba. Een land dat op ieders bucketlist zal staan. We weten niet wat we daar aantreffen na die verwoestende tornado van vorige week in Havana, maar laten we positief blijven. Er is veel te zien en te beleven op Cuba. Ik denk i.i.g. beter weer dan hier. Het schijnt dat de maand februari klimatologisch de koudste wintermaand is in Holland, met kans op vorst overdag. Ken je dat; vrieskou, je komt thuis en mag je je handen klemmen onder de oksels van je mama en met je neus diep verstopt tussen haar grote borsten... En laat deze pinda dan toch zijn biezen pakken en tijdelijk verkassen naar verre oorden met tropische temperaturen... Dikke vet, maar wij zijn weg. Gezellige carnaval allemaal.
“Cali y Cuba, estamos llegando !”, oftewel “here we come”.