De watervallen van El Nicho - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu De watervallen van El Nicho - Reisverslag uit Cienfuegos, Cuba van Ferry Wijck - WaarBenJij.nu

De watervallen van El Nicho

Blijf op de hoogte en volg Ferry

01 Maart 2019 | Cuba, Cienfuegos

Woensdag 27 februari;

We blijven 2 dagen in Cienfuegos, alleen al omdat de naam zo mooi klinkt. Nee hoor, we bezoeken de watervallen van El Nicho. Het is een mooie rit van Cienfuegos naar El Nicho, door de bergen door een lommerrijk gebied. De rit duurt ongeveer een uur en als we aankomen, lopen we langs een resto met live muziek, 2 gitaristen. Voor het eerst in Cuba horen we het alom bekende Quantanamera gevolgd door een Cubaanse instrumentale versie van Hotel California. Prachtig gespeeld en de artiesten krijgen van ons een applaus. Dan door naar de watervallen. Het zijn een soort Plitvich meren in Kroatïe, maar dan in het klein. Je moet er maar geweest zijn.
Op de terugweg gaan we langs Luna Rancho playa. Onderweg eerst nog wat banaantjes gekocht. Ik wilde er 4 bestellen. Mijn Spaans is nog niet je dat, dus kwam het vrouwtje met 4 flinke trossen bananen aan zetten. Haha, die kunnen niet eens in onze auto. Dan maar eentje gekocht, een tros met 25 bananen. Geeft niet, die gaan wel op. Kosten: 1 koekie 50 (1 euro 50 cent). En ik weet zeker dat ze me nog heeft afgezet ook ! Ik tip haar 50 koekcent. Zij blij, wij blij.
Luna Rancho is een heerlijk strandje en zoals onze gastouders zeggen; voor verliefde stelletjes om te kijken naar de ondergaande zon. Och, laten wij nou net dat stelletje zijn…
Het loopt tegen zevenen en we gaan terug naar de casa waar een gegrilde lobster op ons ligt wachten. Maar we proberen toch nog even een hotspot op de Prado, de hoofdstraat van Cienfuegos. Warempel, het lukt. Gauw nog even wat appjes lezen en beantwoorden, en foto’s en filmpjes doorsturen naar de Wijckies. De verbinding breekt af en toe af. Het is nu 02.00 uur in Holland. Morgen naar Trinidad en daar proberen we het weer. Onderweg zullen we de bekende Botanische tuinen bezoeken.
Robbie vertelt wat over de geschiedenis van Cienfuegos en de Varkensbaai. Iedereen heeft dit meegekregen op school. De Varkensbaai is een zwarte bladzijde in de geschiedenis van John F. Kennedy. Hij had hulp nodig van een paar honderd afvallige, door Amerika getrainde, contrarevolutionairen om landje pik te spelen. Toen er 3 doden vielen aan Amerikaanse zijde heeft John F. bevolen om rechtsomkeer te zeilen en de huursoldaten te laten voor wat ze zijn. Zij werden gevangen genomen, berecht en 2 jaar later naar Amerika gestuurd in ruil voor medicijnen en apparatuur voor de ziekenhuizen in Cuba.
Niet stoer hoor, John F !

• 01 Maart 2019 - 20:42

• 02 Maart 2019 - 03:09

Janny :

Ferry

Verslag uit: Cuba, Cienfuegos

Wijckiesgoeswest: California en Cuba

Nog twee daagjes knipperen met de oogjes en we trekken er weer op uit. Ha, dit wordt wel een hele bijzondere reis. Het eerste gedeelte wordt een gezamenlijk Wijckies uitje. Jawel, met het hele gezin en aan- en inhang incluis. The chocolate family gaat iemand verrassen op een bruiloft in California; onze baby cousin Julian en haar vriend Justin. Zij gaan trouwen en hebben een winery uitgekozen als trouwlocatie.En wel in het plaatsje Ramona, dicht bij San Diego. Laat nou haar moeder, mijn nicht, ook Ramona heten. How loyal and romantic. Met de Wijckies gaan we daarna nog eens een 10 daagse rondreis maken door Cali en Nevada. Hoe leuk is dat ? In welk gezin willen de volwassen kinderen nog met die paps en die mams op route ? Ik geniet nu al.
Als de boys en girls terug gaan naar Holland, pakken Hanny en ik de plane naar Cuba. Een land dat op ieders bucketlist zal staan. We weten niet wat we daar aantreffen na die verwoestende tornado van vorige week in Havana, maar laten we positief blijven. Er is veel te zien en te beleven op Cuba. Ik denk i.i.g. beter weer dan hier. Het schijnt dat de maand februari klimatologisch de koudste wintermaand is in Holland, met kans op vorst overdag. Ken je dat; vrieskou, je komt thuis en mag je je handen klemmen onder de oksels van je mama en met je neus diep verstopt tussen haar grote borsten... En laat deze pinda dan toch zijn biezen pakken en tijdelijk verkassen naar verre oorden met tropische temperaturen... Dikke vet, maar wij zijn weg. Gezellige carnaval allemaal.
“Cali y Cuba, estamos llegando !”, oftewel “here we come”.